پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۶:۲۱:۲۶

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت خبر داد
ظرفیت تولید در غرب کارون ٢٢٠ هزار بشکه افزایش می‌یابد
ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، گفت: قرار است تا سال آینده ٧٥ هزار بشکه در آزادگان شمالی، ٣٥ هزار بشکه در یادآوران، ٣٠ تا ٥٠ هزار بشکه در آزادگان‌ جنوبی و بیش از ٥٠ هزار بشکه در یاران شمالی و جنوبی به تولید غرب کارون اضافه شود که با محاسبه مجموع آنها، افزایش تولید این حوزه به حداقل ٢١٠ هزار بشکه می‌رسد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از سایت شانا، عبدالرضا حسین ‌نژاد درجریان بازدید خبرنگاران از میادن حوزه غرب کارون با اشاره به توجه و اهمیت ویژه‌ای که وزیر نفت در یک سال و اندی اخیر در مورد حوزه غرب کارون داشته است، گفت: بسیاری از این میادین در این سال‌ها به وضعیت نامطلوبی رسیده بودند و حتی در مورد آزادگان شرایط بسیار خاص شده بود اما با همت بیشتر و استفاده از توان داخل توانستیم شرایط را به نقطه مطلوبی برسانیم و به زودی خبرهای خوبی از این حوزه خواهید شنید.

حسین نژاد با اشاره به رفع مشکلات مالی در مورد پروژه‌های غرب کارون با دستور وزیر گفت: میادین این حوزه ازجمله آزادگان جنوبی جزو مظلومترین میادین ایران هستند که در مورد آنها اشتباهات زیادی رخ داده است. این میدان برای تولید روزانه ٦٠٠ هزار بشکه و در دو فاز طراحی شده بود و شرکت‌های پیمانکار ژاپنی‌ و چینی این پروژه را در دست گرفتند اما بدون انجام کار مشخصی از این پروژه کنار گذاشته شدند. در ادامه هم با تاکید دولت شورای اقتصاد از محل بند "ق" تبصره ٢ قانون بودجه سال ١٣٩٣ منابع مالی را برای توسعه میادین مشترک در غرب کارون اختصاص داد. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم آقای زنگنه اخطار ٩٠ روزه‌ای را به چینی‌ها داد که اتقاقی رخ نداد و در نهایت پیمانکار چینی از این پروژه اخراج شد و در حال حاضر عملیات توسعه آزادگان جنوبی را شرکت متن با همکاری شرکت‌های داخلی انجام می‌دهد، افزود: در ١٩ ماهی که چینی‌ها در این میدان حضور داشتند ، پروژه پیشرفت قابل توجهی نداشت و حتی تعداد دکلی که باید تامین می‌کردند مطابق با برنامه نبود. در حال حاضر ٤٠ حلقه چاه این میدان به شرکت ملی حفاری، ٤٠ حلقه به شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب، ٢٠ حلقه چاه دیگر به شرکتی خصوصی وابسته به بنیاد مستضعفان و ٥٠ حلقه چاه به یک شرکت مشترک ایرانی-خارجی واگذار شده و ما از رون حفاری رضایت داریم.

وی با اعلام این خبر که حفاری تعدادی از چاه‌ها به پایان رسیده ومناقصه تعدادی دیگر در حال انجام است، گفت: این اقدامات تا پایان بهمن ماه تمام می‌شود و امیدواریم تا ٥٠ هزار بشکه به تولید فعلی این میدان که ٥٠ هزار بشکه است، افزوده شود.  در پنج ماه اخیر حضور متن در این میدان بیش از ٥٠ هزار متر حفاری صورت گرفته در حالی که میزان حفاری چینی‌ها در ١٩ ماه حضورشان کمتر از ٤٠ هزار متر بوده است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اعلام اینکه فاز اول آزادگان جنوبی برای ٣٢٠ هزار بشکه پیش‌بینی شده و ما امیدواریم این هدف در پایان ٩٥ و اوایل ٩٦ محقق شود، گفت: اعتباری که ما برای اجرای پروژه آزادگان جنوبی در نظر گرفته‌ایم ٥,٨ میلیارد دلار است در حال که چینی‌ها ٦ میلیارد دلار با ایران قرارداد منعقد کرده بودند. حسین نژاد با اشاره به محدودیت‌های محیط‌زیستی در مورد این میدان از جمله آزادگان جنوبی ، گفت: زمین این مجموعه برای ظرفیت نهایی در فاز ٢ یعنی تا ٦٠٠ هزار بشکه محاسبه شده بود اما با توجه به فشارها این محدوده برای سایت تقریبا به نصف رسیده است و دراین مدت کار آماده‌سازی زمین را آغاز کرده‌ایم.

وی معتقد است که علت واگذاری میادین این حوزه به چینی‌ها و ژاپنی‌ها مسائل مالی در سال‌های گذشته بوده است، افزود: شاید به دلیل تحریم احساس کرده‌اند که چینی‌ها می‌توانند کالاها را راحت تر وارد کنند. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت  در واکنش به سوالی د رمورد اینکه چرا چاه‌های نفت این میادین به عکس عراق در نزدیکی مرز نیست، گفت: در مورد موقعیت چاه‌ها جلسات و مطالعات گسترده‌ای انجام شده و در همه آنها محل فعلی چاه‌های آزادگان جنوبی و سایر چاه‌‌ها تائید شده است. ضمن اینکه در برخی از قسمت‌ها فاصله چاه‌های ما تا مرز کمتر از ٥٠ متر است و به نظر شما دیگر از این جلوتر می‌توانیم برویم. در مورد فاصله مرزی که در میدان یاران هم وجود دارد اثبات شده در آنجا نفتی وجود ندارد و تنها آب است. حسین نژاد درعین حال در مورد انتقال گاز مجموعه غرب کارون به منطقه جفیر، گفت: این پروژه‌ را به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپرده‌ایم. بخشی از این گاز هم برای نیروگاه منطقه استفاده می‌شود و بخشی هم به احتمال زیاد به خط سراسری منتقل می‌شود. وی در ادامه از پروژه‌های دیگر این حوزه خبرداد و گفت: ظرف دو ماه آینده و پس از حدود ١٢ سال،٧٥هزار بشکه نفت میدان منصوری هم نمک‌زدایی و منتقل می‌شود.

همچنین مخازن استراتژیک با ظرفیت یک میلیون بشکه در خرداد ٩٤ به بهره‌برداری می‌رسد.مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت وضعیت پروژه میدان کیش غم‌انگیز خواند و گفت: حدود ٦٦٠ میلیون دلار سرمایه بیت‌المال در این پروژه هزینه و مدت‌ها رها شده بود اما با دستور وزیر نفت برنامه‌ای برای آن تهیه شده و امیدواریم سال آینده در همین روزها بخشی از گاز این پروژه به خطوط لوله سراسری تزریق شود. تاکنون ١٣ حلقه چاه این میدان در جزیره کیش حفاری شده اما کار انتقال گاز باید انجام شود و خطوط لوله دریایی هم به مناقصه برود. وی در ادامه به پروژه آذر به عنوان یکی از پروژه‌هایی که صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در آن سرمایه‌گذاری کرده است تا به تولید حدود ٦٥ هزار بشکه در روز برسد اشاره کرد و گفت: در مورد این پروژه با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و به برنامه خود یعنی افتتاح در اسفند امسال نمی‌رسیم و با توجه به شرایط صندوق‌ها بعید می‌دانم این پروژه با زمانبندی خود ادامه یابد.

حسین‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا با وجود شرایط بهتر در مذاکرات و احتمال رفع یا کم شدن تحریم شرکت‌های جدیدی برای حضور در پروژه‌ها اعلام آمادگی می‌کنند، گفت: در هر هفته حداقل دو تا سه پیشنهاد از اروپایی‌ها و کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها داریم اما من تقریبا در بیشتر آین موارد همان ابتدا شرایط را صریح می‌گویم. بیشتر این شرکت‌ها تحریم را بهانه و همه‌چیز را منوط به برداشتن تحریم‌ها می کنند و من هم به آنها می‌گویم که شما از شرایط ما اطلاع دارید و اگر با همین شرایط می‌توانید به کار ادامه دهید، آن وقت پیشنهاد بدهید. وی با بیان اینکه در حداقل ٦ ماه آینده خبرهای خوبی را از حوزه غرب کارون و به خصوص آزادگان جنوبی خواهید شنید، گفت: تمدن جدیدی در این حوزه در حال شکل‌گیری است و ما باید همه زمینه‌ها را برای آن آماده کنیم. ظرفیت تولید از میادین مشترک غرب کارون به یک میلیون بشکه می‌رسد و این میزان تولید نفت یک موقعیت بسیار خاص و حساس است که باید برای آن برنامه‌ریزی بسیاری داشت.


  کد خبر : 460
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :